Tuesday 22 November 2011

Facebook, HTC kerjasama hasilkan smartphone

Apa agaknya akan jadi apabila Facebook ada smartphone sendiri? Facebook baru-baru ini dilaporkan bekerjasama dengan HTC untuk membuat telefon yang mengkhusus kepada pengguna yang sukakan perkhidmatan rangkaian sosial, yang pastinya membuat lonjakan yang lebih dramatik dalam pasaran telefon pintar.



Telefon bimbit baru dengan nama kod "Buffy" itu katanya mungkin akan dikeluarkan antara 12 hingga 18 bulan akan datang. Telefon itu akan menggunakan OS berasaskan Android dan memberi penekanan ketara kepada pengintegrasian Facebook serta HTML5.

Mengikut analisis, semakin ramai pengguna Facebook mengakses laman web pada telefon pintar dan tablet, dengan 350 juta pengguna aktif. Itulah faktor penting yang membawa kepada keputusan Facebook untuk memasuki pasaran mudah alih. Rangkaian sosial yang mempunyai aplikasi yang berjalan di kedua-dua Android dan peranti IOS, tetapi bagi mereka yang lebih memfokuskan keupayaan rangkaian sosial, peranti yang dibina dari bawah ke atas dengan Facebook dalam fikiran boleh sesuai yang sempurna.

Apple mengintegrasikan Twitter terus ke dalam IOS 5 pada iPhone dan iPad, satu langkah yang akan meramaikan lagi pengguna pada rangkaian sosial.
Google+ juga diintegrasi dalam peranti mudah alih dengan Android baru Ice Cream Sandwich OS. Facebook masih mendahului dalam jumlah pengguna yang besar, tetapi menghadapi risiko ketinggalan dalam ruang yang mudah alih tanpa rakan kongsi OS.

Facebook pernah bekerjasama dengan HTC pada masa lalu untuk melancarkan telefon mudah alih, tetapi keputusan kurang memberangsangkan. HTC yang ditawarkan oleh AT&T mempunyai butang Facebook khusus yang membolehkan pengguna untuk berkongsi gambar, video dan pautan muzik dengan mudah, tetapi ia gagal untuk mencapai sasaran.

"Buffy" dilaporkan akan membenarkan satu pengalaman yang lebih baik. Pengguna akan dapat memuat naik foto secara langsung dari aplikasi kamera dan juga menyambung hubungan telefon mereka dengan rakan profil Facebook mereka.

Jika ciri-ciri telefon Buffy dan Google+ jadi kenyataan sepenuhnya dalam peranti masing-masing, keutamaan pengguna rangkaian sosial yang akhirnya boleh menjadi faktor penentu dalam telefon pintar yang mereka pilih.

Penulis Tamu

Anda dijemput untuk menjadi Penulis Tamu di PUTERA.com! Dapatkan maklumat lanjut di sini.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More