Thursday 3 November 2011

Jenayah siber: Sejuta mangsa sehari



Walau banyak mana kebaikan dan manfaat yang diperoleh daripada penciptaan sebuah teknologi, jika digunakan secara salah atau berlebihan pasti akan mendatangkan kemudaratan.
Tidak guna menyalahkan teknologi kerana manusia diberikan akal untuk berfikir baik dan buruk. Cuma apabila masih terkena walau telah berwaspada boleh dikatakan sebagai kurang bernasib baik.
Apabila membincangkan tentang jenayah siber pasti ramai membayangkan majoriti mangsanya adalah wanita.
Fitrah kaum wanita lemah, mudah diperdaya dan laporan pada biro komuniti tentang penipuan terhadap wanita yang sering dilapor di dada akhbar, menjadi asas kepada dakwaan tersebut.
Sangkaan tersebut ternyata meleset kerana realitinya lelaki adalah golongan yang lebih terdedah kepada jenayah di alam maya tersebut.
Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Norton, menerusi Laporan Jenayah Siber Norton 2011 menjelaskan antara sebabnya ialah lelaki sering melakukan aktiviti ?berbahaya? di Internet.
?Lebih tujuh daripada 10 lelaki pernah terjebak dalam jenayah siber. Ini kerana lelaki menghabiskan lebih banyak masa di Internet dan memperuntukkan masa yang banyak bercakap dengan individu yang tidak dikenali di Internet,? ujar Effendy Ibrahim, pengarah kendalian keselamatan Internet Asia Symantec.
Kajian tersebut dilakukan Norton di 24 buah negara dan melibatkan 20,000 responden iaitu 12,704 dewasa, 4,553 kanak-kanak dan 2,379 guru.
Effendy berkata, setiap hari terdapat sejuta mangsa jenayah siber. Jumlah itu dua kali ganda daripada jumlah kelahiran bayi ke dunia setiap hari.
?Bermakna 14 mangsa yang terlibat dengan jenayah ini setiap sesaat.
?Memang agak sukar mengelakkannya kerana kadangkala apabila seseorang cuba memuat turun satu fail memang tidak sedar ada virus yang turut dimuat turun,? ujarnya.
Persoalan yang diutarakan oleh Effendy ialah berapa ramai yang sentiasa mengemaskini perlindungan perisian mereka?
Hasil kajian mendapati 41 peratus pengguna Internet tidak memperbaharui perlindungan perisian komputer mereka.
Effendy juga mengaitkan jenayah offline dengan online yang dikatakan berkait rapat.
?Jika anda pernah menjadi mangsa jenayah offline kebarangkalian anda untuk menjadi mangsa jenayah siber adalah tinggi.
?Dalam kaji selidik kami, sebanyak 82 peratus mangsa jenayah alam nyata juga menjadi mangsa jenayah di alam maya,? jelasnya.
Masalah menjadi semakin sukar untuk dielakkan memandangkan sebahagian besar pengguna mengatakan mereka tidak boleh hidup tanpa Internet.
Daripada perspektif Cyber Security Malaysia menerusi Ketua Pegawai Eksekutifnya, Lt. Kolonel Datuk Husin Jazri, isu jenayah siber amat serius kerana ia semakin meningkat setiap tahun.
?Majoritinya adalah kes penipuan. Memang banyak aduan yang kami terima dan jumlahnya dari Januari hingga Ogos tahun ini sahaja adalah sebanyak 1,300 kes.
?Jumlah ini meningkat sekali ganda dari tahun lalu iaitu hanya 675 kes,? katanya yang mengakui ia satu isu yang membimbangkan.
Husin menambah, cara untuk mengurangkan kes itu adalah kerjasama dari pelbagai pihak seperti Norton.
?Bagaimanapun kami turut menyediakan perisian percuma seperti DontPhishMe memandangkan kes phishing yang diterima pada tahun ini agak tinggi,? katanya yang turut menyediakan beberapa lagi jenis perisian perlindungan yang boleh dimuat turun di enjin carian popular di Internet.

View the original article here

Penulis Tamu

Anda dijemput untuk menjadi Penulis Tamu di PUTERA.com! Dapatkan maklumat lanjut di sini.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More