Tuesday 27 November 2012

Pelajar jadi pengurus pasukan bola hasil main game



Kehebatan bermain permainan video Footbal Manager akhirnya membuahkan hasil bagi seorang pelajar kerana baru-baru ini dia diterima untuk bekerja sebagai pengurus pasukan 'A' FC Baku di Azerbaijan.

Vugar Huseynzade, seorang pelajar berusia 21 dari Sweden, mendapat pekerjaan di salah satu daripada kelab bola sepak teratas Azerbaijan dan dikatakan berjaya mengenepikan nama-nama besar termasuk lagenda Perancis, Jean-Pierre Papin untuk jawatan itu - walaupun pengalaman beliau hanya menguruskan sebuah pasukan di dalam komputer.

Namun minatnya pada permainan maya, ijazah Pengurusan Perniagaan dari Universiti Boston, serta sedikit pengalaman dengan agensi sukan di Amerika Syarikat nampaknya cukup untuk membolehkan dia diterima ke jawatan tersebut.

"Saya sentiasa mahu bekerja dalam bola sepak dan telah bermain Football Manager sejak tahun 2002," kata Huseynzade kepada sebuah akhbar Scandinavia, Aftonbladet.

Huseynzade yang memang dilahirkan di Azerbaijan diberi tanggungjawab sebagai pengurus pasukan rizab selepas penyandang sebelumnya, Kamran Ismayilov meninggalkannya lebih daripada dua tahun lalu.

Akhbar berkenaan melaporkan bahawa pertemuan dengan naib presiden FC Baku membantu dia pada awalnya mendapatkan pekerjaan di kelab itu sebagai pembantu penasihat pada Februari lalu.

Sumber: eurosport.yahoo.com

Penulis Tamu

Anda dijemput untuk menjadi Penulis Tamu di PUTERA.com! Dapatkan maklumat lanjut di sini.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More